Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Bokens første del gir en innføring i deler av etikkens historie og etiske grunnlagsproblemer. Andre del konsentrerer seg om de praktiske sider ved det etiske samlivet i barnehagen med et eget kapittel om yrkesetikk for førskolelærere. Boken er skrevet for etikkdelen i faget religion og etikk på førskolelærerstudiet. Har ordforklaringer og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Nesten som deg selv
Barn og etikk
Boken er skrevet med tanke på førskolestudenter, ansatte i barnehagen og andre som arbeider med barn. Målet har vært å lage en livsnær bok som kombinerer etisk teori, praktisk pedagogikk og eksempler fra barns hverdag.
Boken starter med en historisk innledning om etikk og filosofi. Sentralt står en liten innføring i gresk filosofi og etikk, samt etikk i Israel, og urkristendommen. Den teoretiske delen gir videre en gjennomgang av etiske grunnbegreper og etisk analyse og presenterer noen moderne etikere. Denne delen av boken handler også om forholdet mellom livssyn og menneskesyn og etikk. Synet på barnet er et sentralt perspektiv.
Bokens siste del behandler spørsmål spesifikt knyttet til barn og yrket som førskolelærer. Av sentrale emner kan nevnes barns etiske utvikling og etikkformidling i barnehagen. Dessuten belyses barnerelevante tema som barn og vold, barn og mobbing, barn og seksualitet, barn og kjønnsroller. Et kapittel om profesjonsetikk tar opp taushetsplikt og førskolelærerens forhold til barn, foreldre og andre ansatte.
Paul Leer-Salvesen har skrevet bokens første del, og Levi Geir Eidhammer har skrevet den andre.
Forlag Høyskoleforlaget
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788276343021
EAN 9788276343021
Språk Bokmål
Sider 216
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
7 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket