Nestekjærlighet

subjekt - subjekt - etikk

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boken tar for seg det vesentlige i all hjelpekunst. Nestekjærligheten anskueliggjøres gjennom eksempler og drøftinger. Den bygger på Kierkegaards teori om nestekjærlighet og delvis på Kants humanitetsformulering av Det kategoriske imperativ. Boken henvender seg til folk som ønsker å arbeide med seg selv, sentralt her står omsorgsutøvere, også ledere og lærere. Den er spesielt aktuell for folk i det diakonale feltet. Med litteraturliste og register.

Boken tar for seg det vesentlige i all hjelpekunst. Nestekjærligheten anskueliggjøres gjennom eksempler og drøftinger. Den bygger på Kierkegaards teori om nestekjærlighet og delvis på Kants humanitetsformulering av Det kategoriske imperativ. Parabelen om den barmhjertige samaritan er utgangspunktet. Dette er den mest kjente lignelsen som Jesus fortalte. Den blir akseptert av de fleste, uansett tro. Gud blir kun nevnt i rammefortellingen, og slik sett kan den oppfattes som allmennmenneskelig. Barmhjertighet er avgjørende i alt hjelpearbeid og kjennetegnes ved en deltagelse i den andres liv. Det sentrale er ikke hva man gjør, men hvordan man utøver nestekjærlighet. Grunnlaget for etisk praksis finnes i selverkjennelse og selvovervinnelse. Hjelpekunsten utvikles gjennom selvforståelse og selvinnsikt. Den utfordrer evnen i oss til å oppdage i hvilken grad vårt daglige liv inneholder tro, håp og kjærlighet. Boken henvender seg til folk som ønsker å arbeide med seg selv. Alle som har et hjelpearbeid, vil dra nytte av den. Sentralt her står omsorgsutøvere, men også ledere og lærere. Den er spesielt aktuell for folk i det diakonale feltet. Boken tilsikter en dannelse som er av stor betydning for profesjonelle omsorgsutøvere og andre. Birgit Hildershavn Ellingsrud er utdannet psykiatrisk sykepleier, har hovedfag i filosofi (cand.philol.) og har en fem års utdanning i gruppepsykoterapi fra Institutt for gruppeanalyse. Hun har lang erfaring som høgskolelektor og arbeider nå ved Høgskolen Diakonova.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007