Nede fortelling

dikt på vers og i prosa

Kolon 2000 Heftet

Dette er forfatterens tiende diktsamling. Han spiller på hele sitt poetiske register, og samlingen må regnes som en milepæl i forfatterskapet.

Øyvind Berg har i de senere årene fått all den oppmerksomhet en anerkjent norsk lyriker kan få, og har fått bl.a. Aschehougprisen for sitt forfatterskap. Nede fortelling er hans tiende samling og hans beste til nå. Denne samlingen er en milepæl i Bergs forfatterskap. I Nede fortelling spiller Øyvind Berg på hele sitt poetiske register. Her fins det dikt med engasjement og dypt alvor, side om side med dikt som er rene oppvisninger i humor og salutt. «Et høydepunkt i Øyvind Bergs forfatterskap, strammere enn tidligere samlinger, med et saftig og kraftfullt billedspråk.»ØYSTEIN ROTTEM, DAGBLADET «Avslørende og energisk diktsamling om hvordan språklige forskyvninger kan forandre hele verdenshistorien.»INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN «Øyvind Bergs siste diktsamling er politisk. Det er den beste boken han har skrevet. Det er også en av de beste diktsamlingene som er skrevet i Norge etter krigen.»TROND HAUGEN, DAGSAVISEN

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2000