Naturperler i Oslo og Akershus

av (forfatter) og Tom Helgesen (forfatter).

Tom & Tom 2007 Innbundet

Oslo og Akershus presenteres i tekst og bilder, både skogområder, kulturlandskap, innsjøer, elver, daler og Oslofjorden. Hver kommune blir omtalt i egne kapitler, med tilhørende kommunekart. Områder vernet etter naturloven beskrives, i tillegg til tekster om fisk, blomster, pattedyr, fugler, landskap og turmuligheter. Med kilder.

Naturperler i Oslo og Akershus er den mest komplette boka om natur og friluftsliv i hovedstadsregionen. Alle de 23 kommunene i Oslo og Akershus har fått sitt eget kapittel. Spennvidden er stor, fra flotte øyer i Oslofjorden, til dype skoger i Østmarka og Nordmarka til elver og flotte utsiktspunkter. Nærmere 200 naturperler er omtalt. Boka er i praktbokformat med 240 sider og rundt 300 fargebilder av ypperste kvalitet. Teksten er full av kunnskap om landskap, kulturhistorie, geologi, planter, dyr og fugler. I boka er også alle områder vernet etter naturvernloven omtalt. Hver kommune blir presentert med et kart som viser hvor de omtalte områdene ligger. Forfattere og fotografer er Tom Schandy og Tom Helgesen.

Forlag Tom & Tom

Utgivelsesår 2007