Naturgrunnlag og naturbruk

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Boka er skrevet som lærebok i faget naturgrunnlaget ved teknisk fagskole, studieretning for naturbruk. De tre første kapitlene handler om klima, geologi og vann. Kapitlet om bærekraftig naturbruk tar for seg hvordan naturbruksnæringene virker inn på det biologiske mangfoldet. Kapitlet om landskapet legger hovedvekten på jordbrukets kulturlandskap og drøfter konflikter mellom naturbruk og friluftsliv. Har register.

Hva mener vi med naturgrunnlaget? Vi kan bruke dette ordet om de ikke-levende miljøfaktorene i økosystemene, slik som klima og jordbunn. Faktorer som har med vann å gjøre, står sentralt. Det blir en litt annen betydning av ordet hvis vi snakker om naturgrunnlaget for jakt eller bærplukking i et område. Da blir flora og fauna tatt med som en del av naturgrunnlaget. I denne boka er det den første betydningen av naturgrunnlaget som er lagt til grunn: Den har en økologisk tilnærming til fag som meteorologi, geologi og hydrologi. Boka er skrevet som lærebok i faget naturgrunnlaget ved teknisk fagskole, studieretning for naturbruk. De tre første kapitlene handler om klima, geologi og vann. Kapitlet om bærekraftig naturbruk tar for seg hvordan naturbruksnæringene virker inn på det biologiske mangfoldet. Kapitlet om landskapet legger hovedvekten på jordbrukets kulturlandskap og drøfter konflikter mellom naturbruk og friluftsliv. Boka inneholder en del emner som ikke så ofte finnes i tilgjengelig form i andre bøker. Den bør derfor også være til glede og nytte for andre interesserte. Olav Prestvik er utdannet forsker med hovedvekt på jord og jordsmonn. For tiden er han knyttet til miljøstiftelsen JORDFORSK. Han har tidligere skrevet bøkene Naturgrunnlaget (1992) og Naturgrunnlaget i Nittedal og Hakadal (2000).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002