Naturfilosofi

Dreyers forlag 2018 Heftet

Har en ulv egenverdi? Er det galt å utrydde blåhvalen? Dette er noen av spørsmålene som besvares i Sigurd Hvervens nye bok. Boken introduserer naturfilosofi for et bredt norsk publikum. I et tilgjengelig språk tas leseren til kjernen av tenkningen til kjente navn som Peter Singer og Arne Næss. I tillegg introduseres mindre kjente filosofer, som Holmes Rolston, for første gang på norsk. Singer og andre mener det kun er individer som teller i etikken. Hverven forsvarer en mer helhetlig miljøetikk: Hele det levende fellesskapet på jorda har egenverdi. Men dersom naturen er verdifull i seg selv, hvordan skal en slik tanke omsettes i praksis? Boken undersøker også hvordan ulike natursyn er styrende for våre praksiser overfor, og moralske vurderinger av, naturen. Hverven viser begrensningene ved et menneskesentrert syn på verden, der naturen betraktes som en samling «ressurser». Tenkemåten hjemsøkes av spøkelser fra 1600-tallets naturvitenskap. Hverven tar til orde for å anerkjenne at naturen rommer mange ulike verdifulle livsprosjekter, som mennesker bør respektere. Naturen er full av liv, den består ikke bare av mekaniske ting. Boken er skrevet for å kunne leses av folk som ikke har studert filosofi, og et mål med boken er å etablere «naturfilosofi» som navnet på den typen tenkning boken tar til orde for.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2018

Serie Dreyer perspektiv (2)

Når eit flyktig sinn greier å fullføre ei filosofibok er det eit teikn på kvalitet. Hverven si bok skulle vore pensum i alle filosofikurs, nettopp fordi han greier å problematisera utdatert antroposentrisme. Lesaren blir i staden ståande igjen med måter å sjå verdi i naturen. Individer og økosystemer blir tillagt ulik vektlegging blant moderne filosofar. Premissane forandrar seg i kvart kapittel, mellom anna ved at økonomifaget også får gjennomgå. Ei innføringsbok for eit av dei aller viktigaste emnene i vårt årtusen: naturfilosofi og miljøetikk.

• "Ville verdier - naturfilosofi i menneskets tidsalder" av Sigurd Hverven
  • "Gener, Gud og Gaia - om skjebne og tilfeldighet" av Dag O. Hessen
  • "Opprøreren" av Albert Camus
  • "Skepsis - guide til kritisk tenkning" av Kjetil Hope
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Meningen med rus" av Øystein Skjælaaen
  • "Hva er angst" av Paul Moxnes
  • "Kunsten å leve inderlig - eksistensialisme for det moderne menneske" av Ted Harris
  • "Postapokalypse nå! - håndbok i overlevelse" av Anne Linn Kumano-Ensby
  • "Muhammed - slik samtiden så ham" av Halvor Tjønn