Nattlamper

dikt

Kolon 1998 Heftet

Diktsamlingen er forfatterens første bok.

Per Jonassen, som er født i 1947, er på alle måter en moden debutant. Diktene vitner om en forfatter med allsidig yrkesbakgrunn og bred litterær orientering. I boka finner en henvisninger til såpass ulike forfattere som William Carlos Williams, Arthur Rimbaud og Joseph Conrad. Per Jonassen er en lyriker som har noe på hjertet. Diktene er små fortellinger om arbeidsliv, kjærlighet, sorg og smerte. Per Jonassen er en lyriker med engasjement og sosial bevissthet, og sånn sett er Nattlamper en diktsamling litt utenfor allfarvei i den norske lyrikken i dag, men en diktsamling det er all grunn til å stoppe opp ved. «Vakker tradisjonell diktdebutStillheten og "ingenting" er sentrum i Jonassens gjennomførte og kresne diktdebut.»INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN «Hans erfaringer på godt og vondt er myntet ut i dikt som for-ener uvørent sjømannsspråk, litterær infulens og brokker av fabel og myte. Det hele utgjør et kraftig, men også følsomt poetisk språk.»JAN JAKOB TØNSETH, DAGBLADET

Forlag Kolon

Utgivelsesår 1998