Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I følge et gammelt sagn hviler det en forbannelse over herregården Bjørneby. Tre onde varsler skal vise seg, og tre netter senere skal gårdeieren bli drept. Major Winterfeld er eieren av Bjørneby. Han driver arbeidsfolket som slaver og tyranniserer alle i sine omgivelser. Så en natt finner de et avhugget hestehode spiddet på en stake og vendt mot gården.
Omtale fra forlaget
Jonas Lie (1899-1945) var politiminister i Quislings regjering, og en av landets mest forhatte menn under okkupasjonen. Men som Nils Nordberg skriver i etterordet: "Han var også Max Mauser, en av Norges beste kriminalforfattere gjennom tidene." De fem kriminalromanene han skrev i årene 1932-1939 ble hyllet som mesterverker av samtiden. Etter krigen ble bøkene glemt - opphavsmannens navn var så belastet at hverken publikum eller forleggere ville ta i dem. Dermed har noen av de mest briljante romanene i vår kriminallitteratur vært tapt for to generasjoner lesere. Natten til Fandens geburtsdag foregår på herregården Bjørneby, i en atmosfære av mystikk, frykt og truende katastrofe. Ifølge et eldgammelt sagn skal en forbannelse hvile over gården. Tre onde varsler skal vise seg med syv netters mellomrom, og tre netter senere skal gårdeieren bli drept. Herren til Bjørneby, den hensynsløse major Winterfeldt, driver gårdens folk som slaver og tyranniserer alle i sine omgivelser. Så en natt viser det første varselet seg: et avhugget, grinende hestehode, spiddet på en stake og vendt mot gårdens vinduer ...
Forlag Kurér forl.
Utgivelsesår 2011
Format Innbundet
ISBN13 9788293110019
EAN 9788293110019
Genre Krim
Språk Bokmål
Sider 205
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Leseropplevelsen var på sett og vis en ubehagelig kuriositet der nysgjerrigheten ble tilfredsstilt. Romanen utkom førstegang i 1934. Denne utgaven kom på Kurer Forlag i 2011.
Max Mauser, pseudonym for Jonas Lie, nøt en ikke ubetydelig popularitet som kriminalforfatter på 30-tallet. Men hans ettermæle ble preget av hans rolle under krigen, som politiminister først i den kommissariske regjering og deretter i Quislings nasjonale regjering, og dessuten som som sjef for Germanske SS Norge. Jeg kunne ikke la være å tenke på dette før, under og etter lesningen. Det ga meg et visst ubehag å holde boken mellom hendene. Spørsmålet er i hvilken grad man kan vurdere et litterært verk fullstendig løsrevet fra forfatteren.
Isolert sett er Natten til Fandens geburtsdag velskrevet i datidens språkdrakt. Plottet følger en klassisk krimintrige (whodunit?) og er spennende nok. Karakterer er også interessante. Fortellingen er sånn sett ikke så ulik Jernvognen av Stein Riverton. Alt i alt så ligger det noe kriminallitteraturhistorisk over dette, men, og det er et stort men - det er som sagt vanskelig å ikke la seg berøre av andre deler av norsk historie i kontakt med denne boken.
"Det var de rare, sjøgrønne øinene hennes som først gav mig lysten til å skrive litt ned hver dag." Slik begynner Max Mausers andre kriminalroman, "Natten til fandens geburtsdag". Kvinnen er fruen på Bjørneby, majorinne Winterfeldt, og "mig" er student Nagell, huslærer for major Winterfeldts sønn av første ekteskap.
Bjørneby gård ligger avsides til, nærmeste nabo er en oberst Stuwitz. Det er ikke akkurat et hjertelig naboforhold. Og det er ikke noen hjertelig stemning på Bjørneby, heller. Forholdet mellom majoren og majorinnen er iskaldt. Det er høst, går mot vinter. På Bjørneby observerer Nagell den stadig økende uroen på gården. Det snakkes om et gammelt sagn fra gammel tid, fra den gang en viss Bjørn eide Bjørneby. Denne Bjørn fant seg en pike fra bygden, men piken ble forelsket i en annen. Og denne andre mannen benyttet en gang anledningen til å slå Bjørn ihjel. Drapet ble varslet ved tre tegn. Det første tegnet var at det ble reist nidstang mot Bjørnebys eier - et avhugget, grinende hestehode med vrengte lepper og gule tenner spiddet på en stake. Det neste varselet kom syv dager senere da det sang i skjoldene eller gårdsklokkene ringte av seg selv. Ytterligere syv dager senere brant Bjørneby ned. Og tre dager senere ble Bjørn drept.
Uhyggen på Bjørneby tar seg raskt opp. Major Winterfeldt viser seg å være en temmelig utrivelig mann. Stemningen mellom majoren og majorinnen blir svært anstrengt. På scenen kommer blant annet også bygdens lege, doktor Dyring, og i kulissene opptrer et skummelt taterfølge. En mystisk føljetong i en av avisene får oppmerksomhet på Bjørneby. Hva menes med disse merkelige beskjedene. Beskjeder mellom en kvinne og hennes elsker?
Så en dag står nidstangen på tunet på Bjørneby. Hvem er det som håner herskeren på Bjørneby på denne måten? Er det bare en hånlig spøk? Dagene går, og syv dager etter at nidstangen er reist, brenner låven ned. Nå begynner alvoret å gå opp for major Winterfeldt. Politifullmektig Bjelke, Max Mausers noe dubiøse politiembedsmann, tilkalles. Men greier han å stanse begivenhetenes gang? Og hvordan går det egentlig med den nevrotiske student Nagell? Les og se. Det er et elegant og dystert puslespill Mauser har snekret sammen for oss.
"Natten til fandens geburtsdag" er for de aller fleste en glemt skatt blant elskere av eldre kriminallitteratur. Den er bedre enn de aller fleste kriminalromaner skrevet i Norge (etter min mening). Den er for en stor del glemt fordi forfatteren, Jonas Lie (1899-1945) som skrev under pseudonymet Max Mauser, døde som en av Norges mest forhatte nazister i 1945. Han var politifullmektig og kriminalforfatter, men også politiminister under Quisling og ansvarlig for evakueringen av Finnmark under den andre verdenskrig. Hadde historien gått annerledes, hadde Max Mauser trolig vært Norges mest avholdte kriminalforfatter gjennom tidene.
Jonas Lie/Max Mauser skrev fem kriminalromaner. I 1932 kom den første, "Dødsdiamanten", i 1934 kom "Natten til fandens geburtsdag", i 1935 "Rittet fra Olesko", i 1937 "Fetisj" og i 1939 "En hai følger båten". Så ... kom krigen.
Mausers bøker er elegante kriminalgåter med klart "whodunnit"-preg, så også herværende bok, "Natten til fandens geburtsdag". Persongalleriet er begrenset og skarpt tegnet. Sporene ligger der, noen opp i dagen, andre bedre gjemt. Men de er der. Politimannen skinner gjennom når det polititekniske beskrives. Det gir historien troverdighet. Bakteppet for boken er krisetid i bygde-Norge, gjeldsbør og sosial uro. Det dreier seg om penger, eller mangelen på penger. Men i bakgrunnen, og etter hvert stadig nærmere brikkene som flyttes rundt på scenen på Bjørneby, finner vi det mytiske og mystiske. Den litterære arven fra farfaren finner vi i skrivestilen, som tidvis også minner om Hamsun. Ja, Jonas Lie var barnebarn av den store Jonas, en av De fire store. Hamsun så nok likheten med seg selv. På slutten av 1930-tallet meddelte han: "Max Mausers bøker var de bedste detektivhistorier jeg har læst. De var mere end opspind, de hadde endog stemning."
Og skumringen fylte stuen med sin fine sordin, glattet ut våre sorger og fylte oss med velvære.