Natten har ingen farger

Norske bøker 2009 Heftet

Romanen følger Jannicke Bjargo etter at hun som enslig kvinne bestemmer seg for å adoptere et barn. Den følger henne i møtet med adopsjonsbyrået og det norske byråkratiet, og fram til hun får adoptere ei jente fra India. Dette er forfatterens debutroman.

Jannicke Bjargo var kommet i en 40-årskrise. Hun hadde hatt et fargerikt liv, men savnet av et barn var en smerte hun bar på. Hun hadde akkurat hatt et traumatisk brudd med en mann, og var kommet til den konklusjonen at hun kunne leve uten en mann, men ikke uten et barn. Fra hun var ganske ung, hadde hun sett for seg en tilværelse med minst fem barn. Skjebnen ville det annerledes. Men til tross for det, hadde hun aldri hatt et sterkt behov for å se egenfødte barn vokse opp. På sine reiser hadde hun i tillegg sett nok av sultne, tiggende og foreldreløse barn. Med ett slo tanken henne - adopsjon. En spennende tid stod foran henne. Hun ante at dette ville bli en lang kamp, men hadde ingen ide om hvordan det faktisk skulle gå. Natten har ingen farger forteller den sanne beretningen om utfordringene og gledene som forfatteren møtte, da hun som enslig kvinne i juli 1997 valgte å adoptere. Brit-Helle Bjerke ble født i Oslo i 1957. Hun er i dag bosatt i Bærum. Hun er utdannet økonom, og har i flere år jobbet med reklame og grafisk formgivning. De siste årene har hun vært hjemmeværende med sin datter og deres hunder. Natten har ingen farger er hennes debutroman.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2009