Nastan slagen

at bemøte aggresssivitet i arbetslivet

Brasel publishing 2015 Heftet

Forlag Brasel publishing

Utgivelsesår 2015

Språk Svensk

En del av leseplanen min om å lese på andre språk enn bokmål. Det ga alikevel en veldig pussig kontrast. Det svenske språket er så vakkert og poetisk - minner meg om nynorsk - og så temaet: Vold i arbeidslivet. Måtte flere ganger ta meg selv i nakken og minne meg om at dette er en faktabok.

Boken er delt i tre hoveddeler, første del er en intervjudel, hvor personer parkeringsvakter, anklagere (jurister), lærer og namsmann (i boken heter det kronoinpektøren, men jeg tror ut fra sammenhengen at det tilsvarer det norske namsmann) etc om hvordan de opplever vold i sin arbeidshverdag. Andre del er en mer teoretisk del om hvordan man kan møte konflikter og tredje del er øvelser.

For min del var det intervjudelen som var den mest spennende å lese. Det gjorde sterkt inntrykk på meg å lese om lærern sin arbeidshverdag, men også de andre yrkesgruppene var spennende.