Nasjonale minoriteter i det flerkulturelle Norge

av (redaktør) og Bente Bolme Moen (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2010 Heftet

Boka handler om nasjonale minoriteter i Norge, som kvener, skogfinner, tatere og rom. Den viser deres historie i Norge, deres kulturelle særpreg og hvordan fornorskningspolitikken har påvirket folkegruppene på forskjellig vis. Boka ser også på deres situasjon i dag. Målgruppen er studenter i profesjonsutdanninger og i historie- og kulturfag på bachelor- og masternivå.

Denne boka handler om nasjonale minoriteter i Norge: kvener, skogfinner, jøder, tatere og rom - folkegrupper som har vært i landet i over 100 år, og som derved har fått en nasjonal minoritetsstatus. Boka viser deres lange historie i Norge, deres kulturelle særpreg og hvordan fornorskingspolitikken har påvirket folkegruppene på forskjellig vis. Boka tar også for seg minoritetsgruppenes situasjon i dag, og viser hvordan de siste 20-30 årene med revitalisering har ført til at de nå står fram som livskraftige og aksepterte i samfunnet. Situasjonen i dag står i sterk kontrast til den tidligere politikken, hvor de som var annerledes, skulle assimileres inn i det norske samfunnet. Sammen med innvandringsgrupper fra nyere tid utgjør de nasjonale minoritetene i dag det flerkulturelle Norge. Denne forskningsbaserte antologien retter seg mot studenter i profesjonsutdanninger og i historie- og kulturfag på bachelor- og masternivå. I tillegg håper vi at historie- og samfunnsinteresserte også vil ha glede av boka

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251925099