Nasjonal tvangstrøye - global virkelighet

nye løsninger stanger mot utdaterte verdensbilder blant politikere og journalister

av (redaktør).

Mentor medier 2008 Heftet

Boka inneholder en samling kronikker og journalistiske tekster publisert i Ny Tid. Tekstene deles inn i to hoveddeler. Første del tar for seg debatten om et sterkere globalt politisk nivå. Andre del omhandler debatten om konkret og praktisk politikk i de eksisterende globale institusjonene, og hva som skal til for å forsterke dette samarbeidet. Blant bidragsyterne er Bård Harstad, Simon Pahle, Kwame Anthony Appiah og Gunhild Ørstavik.

Nye løsninger stanger mot utdaterte verdensbilder blant politikere og journalister. Matkrise, finanskrise, klimakrise. De globale krisene kommer stadig tettere, men de globale institusjonene står i stampe. Jonas Gahr Støre serverer stadig selvmotsigelser i debatten om norske interesser i en globalisert verden, men de politiske journalistene er fanget i et utdatert tankesett der stabbursutleie er viktigere. Denne boka er en samling kronikker og journalistiske tekster fra Ny Tid som drøfter nye løsninger. "For å oppnå en effektiv, global klimaavtale som det virkelig svir å bryte, bør klima- og handelsavtalene kobles sammen", mener Bård Harstad. Miljøbevegelsen er splittet. "Fairtrade og CSR monner ikke, men Verdens handels-organisasjon, WTO, kan sikre globale arbeidsrettigheter", sier Simon Pahle. "Ønsket om en mer kosmopolittisk verden trenger ikke innebære etableringen av en verdensregjering", skriver Kwame Anthony Appiah "Selv om det i noen miljøer er å banne i kirka å forvente noe positivt av WTO-systemet, er vi flere som ønsker å se om regimets effektive regulerings- og sanksjonssystem også kan brukes for å beskytte ikke-økonomiske interesser", mener Gunhild Ørstadvik. "Legg om norsk landbruksstøtte fra produksjonssubsidier til distriktsstøtte", skriver Fellesrådet for Afrika. Forslaget splitter Småbrukerlaget og Bondelaget. "Venstresida burde være best på maktanalyse, men feiler", skriver Atle Sommerfeldt. "Dette er et ideelt øyeblikk for å tenke nytt rundt det globale styrets natur og form", mener David Held.

Forlag Mentor medier

Utgivelsesår 2008