Namsos min by

1845-2015

av (forfatter), Aage Osv Aakervik (forfatter) og Espen Sandmo (forfatter).

Pedagogisk psykologisk forl. 2014 Innbundet

Namsos min by 1845-2015
Namsos by fyller 170 år i 2015. I den forbindelse gir vi ut boka Namsos min by 1845 - 2015:
. I del 1 presenterer boka 170 årstavler med nyhetsnotiser fra grunnleggelsen og fram til i dag. Ved siden av "årstavlene" står åpne skrivelinjer der leseren i kortform kan notere opplysninger om seg og sin slekt. Dermed kan byhistoria utvides til også å bli ei slektshistorie - eller sagt på en annen måte: Leseren kan skrive seg inn i byens historie.
. Del 2 gir i 29 artikler fyldigere glimt fra den dramatiske byhistoria vår,
. mens del 3 byr på bykviss, dialekttippekuponger og starten på ei lita slektstavle.
Boka er illustrert med foto og tegninger fra den vesle byen på Bråholmen. Så her får leseren Namsos-historie i flere sjangrer. Boka er på 263 sider i A4-format. Den er et samarbeidsprosjekt mellom de to undertegnede og Espen Sandmo/ Namsos bys historielag som har stilt sitt billedarkiv til disposisjon.
Namsos har ingen samlet byhistorie for perioden 1845 og fram til i dag. O. S. Aavatsmark skrev i sin tid om "byens anlæg og utvikling" 1845-1914. Sigurd Krekling førte historien videre for tidsrommet 1914-1954. For de siste 60 åra, 1954-2014, er byhistoria skrinn.
Vi vet at mange vil sette pris på å få ei moderne historiebok til 170-årsjubileet, men samtidig vet vi - slik lederen i Namsos Bys Historielag, Gunnar Hojem skriver i forordet at "det er krevende å få til en god økonomi i slike prosjekt".

Forlag Pedagogisk psykologisk forl.

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 2000-tallet