Namaste Nepal

en reiseblogg

av (forfatter) og Eldbjørg Nyborg (illustratør).

Fjellheimen 2011 Heftet

Boka skildrer forfatterens 32-dager lange reise i Nepal, og bygger på hennes blogginnlegg om denne turen.

Boken passer for alle som liker reiseskildringer. Den er fin å mimre til for deg som har vært i Nepal og nyttig å lese seg opp med for deg som har lyst til å reise dit. Kos deg med 160 sider illustrert med mer enn 300 bilder. Namaste! Jeg hilser det guddommelige i deg! I Nepal hilses vi med dette ordet av unge og gamle enten vi møtes eller skilles. Namaste roper barn på lang avstand. Namaste hilser de gamle ærverdig med håndflatene mot hverandre og hevet foran brystet som til bønn. Namaste brukes som både hei og ha det, god dag og adjø. Jeg vandret blant forskjellige folkegrupper som delvis bor flere dagsmarsjer fra bilvei i fjellområdene Annapurna, Everest og Langtang. Stiene er ofte de eneste transportveiene som finnes og enkelte steder møtte jeg mer lokalbefolkning enn lystvandrere. Barn som gikk til og fra skole møtte jeg mange steder. I Dhading som ligger mellom Kathmandu og Pokhara, var jeg inne i skoler og klasserom og fikk se hvordan de har det der. ~ ~ ~ ~ ~ ~ Det er noe med gåing som stimulerer og liver opp mine tanker. Jean-Jacques Rousseau (1712 - 1778) ~ ~ ~ ~ ~ ~ Ideen til denne boken kom mens jeg gikk. Deler av inntekten fra salget kan bli til en bedre skolegang for noen barn i Nepal. Korrupsjonen i skoleverket er omfattende og mengden og kvaliteten på undervisningen varierer sterkt. Jeg har vært så heldig å bli kjent med Bharat Regmi i reisebyrået Alpine Explore Nepal som gir av firmaets inntekter til bygging og drift av skoler uten korrupsjon. Han vil også forvalte pengene som kommer fra salget av denne boken. 10 % av overskuddet går til skolebarn i Dhading, Nepal.

Forlag Fjellheimen

ISBN13 9788299801928