Nærmest hjertet

Pasternak, Tsvetajeva, Rilke

historien om tre av Europas største poeter - og om kjærligheten mellom dem

Gyldendal 2001 Innbundet

Da den russiske dikteren og nobelprisvinneren Boris Pasternak døde våren 1960, fant man i venstre innerlomme i jakken hans, nærmest hjertet, en slitt gammel konvolutt med påskriften: Den kjæreste. Inni konvolutten lå to brevark. Det ene var fra Rainer Maria Rilke, det andre fra Marina Tsvetajeva. Dette er en fortelling om tre av det 20. århundres største europeiske lyrikere, om livsveiene som krysses på forunderlig vis, og om båndene som knytter dem sammen.

"Et møte skulle være som en bue. Møtet som en bue over oss, noe større enn oss selv. Men nå for tiden skilles mennesker for så lang tid, så jeg vil vite, nøkternt og klart, hvor lenge du skal være i Berlin. Jeg vil ikke legge skjul på at jeg gjerne skulle ha sittet på kafé med deg, et gudsforlatt sted i regnvær."
Dette er en fortelling om tre av det 20. århundres største europeiske lyrikere, om livsveiene som krysses på forunderlig vis, og om båndene som knytter dem sammen. De lever i en historisk skjebnetime, med krig, revolusjon og undertrykkelse, men tror på en sannhet bortenfor historienes grusomheter. Nærmest hjertet er en annerledes kjærlighetshistorie leseren ikke lett vil glemme.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205278677