Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir en beskrivelse av hvem næringslivslederne er, deres sosiale opprinnelse og hvordan deres oppfatninger blir formet. Analysene retter seg mot de strategiene som næringslivets ledere benytter: koalisjoner og nettverksdannelse, lobbyvirksomhet og mediestrategier. En stor del av boka handler om noen av de viktigste beslutningsprosessene i olje- og finanssektoren rundt århundreskiftet. Spørsmål om statens eierskap i næringslivet og ønskeligheten og muligheten av nasjonalt eierskap i næringslivet blir diskutert. Fremstillingen bygger blant annet på Maktutredningens lederundersøkelse samt et stort antall intervjuer med næringslivets ledere. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Hvordan er makten fordelt og hvordan blir den utøvet mellom grupper i norsk næringsliv, og mellom næringslivet og politikken? Denne boken gir en detaljert beskrivelse av hvem næringslivslederne er, deres sosiale opprinnelse og hvordan deres oppfatninger blir formet. Analysene retter seg mot de strategiene som næringslivets ledere benytter: koalisjoner og nettverksdannelse, lobbyvirksomhet og mediestrategier. En stor del av boken handler om noen av de viktigste beslutningsprosessene i olje- og finanssektoren rundt århundreskiftet. Spørsmål om statens eierskap i næringslivet og ønskeligheten og muligheten av nasjonalt eierskap i næringslivet blir diskutert.Fremstillingen bygger blant annet på Maktutredningens lederundersøkelse samt et stort antall intervjuer med næringslivets ledere.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788205315778
EAN 9788205315778
Serie Makt- og demokratiutredningen 1998-2003
Språk Bokmål
Sider 305
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket