Når vikinger slåss

hvorfor det er så vanskelig for skandinaviske bedrifter å samarbeide

av (forfatter) og Hilde Strømsnes (oversetter).

Fagbokforlaget 2008 Innbundet

Vi skandinaver er jo så like i både kultur og samfunnsform, og samarbeid og fusjoner over skandinaviske landegrenser kan gi tilgang til et hjemmemarked på 19 millioner forbrukere. Men ikke alle skandinaviske fusjoner og samarbeid er vellykkede. Ved forhandlingsbordet forvandles fusjonsdrømmene ofte til landskamper. Det som først virket såre enkelt, ender i nesten uoverstigelige problemer. For skandinavene er ikke så like som man trodde; det er for eksempel tydelige forskjeller i møte- og forhandlingskultur. Samarbeidsproblemer oppstår ofte når virksomheter skal samarbeide på tvers av landegrensene i Skandinavia, det gir boken mange eksempler på. Den peker på kulturbarrierene og viser hvordan forskjellene kan utnyttes, og med suksess danne basis for det beste ved skandinavisk ledelse. Boken har innledning av Michelle Farooqui og Arne Selvik, AFF ved Norges Handelshøyskole. Kirsten Weiss er journalist og har tidligere arbeidet blant annet i SAS' informasjonsavdeling både i København og Stockholm. Hun har nå sitt eget kommunikasjonsbyrå i København.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008