Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken gir sju eksempler på hvordan menigheter i Den norske kirke driver lokal trosopplæring, og er ett av flere resultater fra Arbeidsfellesskapets evaluering av trosopplæringsreformen. Boken bygger på casestudiene som har inngått i evalueringen.
Omtale fra forlaget
Hvordan kan tro læres? I denne boken får vi sju eksempler på hvordan menigheter i Den norske kirke har svart på denne utfordringen. Innenfor trosopplæringsreformen er det i perioden 2004-2008 drevet en omfattende forsøksvirksomhet, der menighetene har blitt utfordret til å utvikle nye måter å formidle kristen tro til barn og ungdom. Boken bygger på materiale fra en omfattende evaluering av denne forsøksvirksomheten. Vi hører om ulike tiltak i prosjektene og møter bl.a. prosjektmedarbeidere og deltakere og får del i deres erfaringer og vurderinger. I siste del av boken diskuteres ulike spørsmål som erfaringene fra forsøksfasen reiser for en fremtidig trosopplæring i kirkelig regi. Hva innebærer det å drive opplæring i tro? Hva blir formidlet og hvordan skjer formidlingen? Hva gjør reformen med vårt syn på barnet, og hva gjør den med kirken selv? Hva gjør forsøkene med forholdet mellom ansatte og frivillige medarbeidere i menighetene? Hvilke muligheter har kirken til å nå ut til alle sine døpte medlemmer med tilbud om trosopplæring?
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788251923774
EAN 9788251923774
Omtalt tid 2000-2009
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket