Når sunn mat gjør deg syk

om histaminintoleranse og hva du kan spise for å få det bedre

av (forfatter) og Lian Kirksæther (forfatter).

Frisk 2023 Innbundet

Har du opplevd å bli dårlig av mat som oppfattes som sunn og næringsrik? Har du plager, men legen sier du er frisk? Da kan det hende du har histaminintoleranse.

Dette er en bok for deg som trenger hjelp til å forstå hvorfor du får vondt i kroppen, ubehag og plager av vanlig mat, når ingenting slår ut på tester. Mange blir nemlig aldri diagnostisert, grunnet manglende kunnskap og diagnoseverktøy blant leger.

Kanskje har du levd i årevis med plager knyttet til hva du spiser, uten at du får svar på hva som feiler deg. Du sliter med allergier, hodepine, søvnproblemer og lite energi, og strever med å få klarhet i hva som er årsaken.

Maten du spiser og stress påvirker histaminintoleranse, men tilpasset kosthold og stressmestring kan gi deg en helt annen hverdag.

Denne boken forteller hva histaminintoleranse er, hvordan du finner ut om du har det, og hva du kan gjøre for å få det bedre.

SOFIE HEXEBERG er lege, dr.med. og kostholdsekspert. Hun har arbeidet ved ulike indremedisinske avdelinger, i bedrifthelsetjenesten og som overlege ved Statens legemiddelverk. Sofie har brukt mat som medisin i møte med sine pasienter siden 2006 og har utgitt en rekke bøker om lavkarbomat og helse, som har solgt i over 155 000 eksemplarer.

LIAN KIRKSÆTHER er coach, helsecoach, motivator, forfatter og foredragsholder i inn- og utland. Hun er en av pionerene på høysensitivitet i Norge, og er med som spesialist i Pro Motion sensitive career management, et europeisk samarbeidsprosjekt. Lian setter fokus på motivasjon, tankens kraft, helse og karriere.

Forlag Frisk

Utgivelsesår 2023