Når kunsten tar form

essay om kvalitet

av (redaktør) og Kulturrådet (utgiver).

Fagbokforlaget 2018 Heftet

Spørsmål om kunstnerisk og kulturell kvalitet har i de senere årene fått betydelig oppmerksomhet. Samtidig som kvalitet blir fremhevet som et kulturpolitisk mål og som et verktøy for vurdering av kunst og kultur, er det behov for å undersøke og reflektere over det grunnlaget kvalitetsdommer felles på, og hvordan kvalitetsforståelser etableres og endres.
Essaysamlingen Når kunsten tar form springer ut av forskningssatsingen «Kunst, kultur og kvalitet» som ble igangsatt av Kulturrådet i 2014. Forskningsprogrammet har hatt som ambisjon å undersøke hva som ligger i interessen for kunstnerisk og kulturell kvalitet, og hva det betyr når begrepet brukes innenfor dagens kulturelle og kulturpolitiske kontekst. Bidragene i denne samlingen reflekterer over kvalitet med utgangspunkt i ulike kunstneriske praksiser. De er skrevet eller utformet av kunstnere, musikere, komponister, forfattere, kuratorer og kritikere. Essayene gir innsikt i hvordan kvalitet blir forstått, hvordan kvalitet beskrives, og hvilke prosesser som legger til rette for at kvalitet kan oppstå.
De første resultatene i forskningsprogrammet ble utgitt i artikkelsamlingen Kvalitetsforståelser som kom i 2016. Parallelt med denne essaysamlingen utgis en ny forskningsantologi, Kvalitetsforhandlinger, og en engelsk oversettelse av utvalgte forskningsartikler fra programmet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2018