Når heteroseksualiteten må forklare seg

av (redaktør), Britt Andersen (redaktør) og Agnes Bolsø (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2007 Heftet

Antologien undersøker hvordan heteroseksualitet organiserer og normerer folks liv på ulike områder og historiske tidspunkt. Bidragsyterne diskuterer blant annet problemstillinger knyttet til familiepolitikk, nye familieformer og homofobi. Boka er beregnet på forskere, undervisere og studenter. Har litteraturlister.

Denne antologien retter søkelyset mot den seksuelle orienteringen som de fleste tar for gitt, nemlig heteroseksualitet. Heteroseksualitet virker normerende og regulerer alles tilværelse, uansett seksuell orientering og kjønn.
Til tross for omfattende forskning de siste årene, er dette i liten grad problematisert i norsk sammenheng. I denne boka diskuterer flere fremstående forskere aktuelle problemstillinger knyttet til heteronormativitet i sine studier av heterosexisme, familiepolitikk, nye familieformer, homofobi, m.m. Forfatterne undersøker også hvordan heteronormativitet utfordres i nyere teoridannelse.
Boka henvender seg til forskere, undervisere og studenter. Den posisjonerer seg i forhold til tradisjonell homoforskning, queerforskning, kjønnsforskning generelt og sexologi, og vil derfor også være relevant for folk som arbeider på disse feltene teoretisk, praktisk og politisk.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2007