Når grunnlaget svikter

om kreativitetens trange kår og livet bak de akademiske kulisser

av (forfatter), Frank Cleveland (illustratør) og Åshild Johnsen (illustratør).

Kolofon 2005 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren om sin vitenskapelige utvikling, fra å være beundrer av kontinentaldriftteorien på 1960-tallet, via flere års økende tvil om modellens holdbarhet, fram til hans vitenskapelige gjennombrudd med en helt ny global teori. Leseren får en beskrivelse av medaljens bakside, de sosialpsykologiske forhold som styrer det akademiske dagligliv, ikke minst de emosjonelle og ikke-rasjonelle forsvarsmekanismer som motarbeider grunnleggende nytenkning. Boken henvender seg til alle som er interessert i hvordan vitenskapen arbeider. Har litteraturliste og ordforklaringer.

I "Når Grunnlaget Svikter" forteller forfatteren om sin vitenskapelige utvikling - fra å være nesegrus beundrer av kontinentaldriftteorien på 1960-tallet, via 20 års økende tvil om denne modellens holdbarhet, frem til hans uventede vitenskapelige gjennombrudd med en helt ny global teori. Leseren får en åpenhjertig beskrivelse av "medaljens bakside" - de komplekse sosialpsykologiske forhold som styrer det akademiske dagligliv, ikke minst de sterke emosjonelle og ikke-rasjonelle forsvarsmekanismer som motarbeider grunnleggende nytenkning. Boken inneholder viktig - men for en stor del glemt eller fortrengt - faghistorisk materiale, overraskende erkjennelser, besværlige situasjoner og uventede hendelser, forhåpentligvis noe for enhver smak. Forfatteren henvender seg til alle som er interessert i hvordan vitenskapen arbeider. I en tid der naturfaglig formidling til dels er blitt fargesprakende masseunderholdning, og lærebøker gjerne fremstiller populære, men ubekreftede, teorier som udiskutable sannheter, bør denne dokumentariske beretningen være en vekker for mange, ikke minst for pedagoger.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2005