Mysteriet Beethoven

Genesis 2000 Innbundet

Dagen etter Beethovens død klipper en ung jødisk musiker ved navn Ferdinand Hiller en hårlokk fra komponistens hode. Boka forteller historia om hvordan hårlokken blir reddet unna nazistenes herjinger og på 1990-tallet blir solgt på auksjon. Ved hjelp av DNA-analyse har man funnet ut hvilke sykdommer komponisten led av og hva som forårsaket hørselstapet hans.

Dagen etter Beethovens død klipper en ung jødisk musiker ved navn Ferdinand Hiller en hårlokk fra komponistens hode. I nærmere to hundre år forblir hårlokken i Hiller-familiens eie som et klenodium. Russel Martin forteller en forbløffende historie om hvordan hårlokken blir reddet unna nazistenes herjinger og midt på 1990-tallet solgt på auksjon. Ved hjelp av moderne vitenskap har det vært mulig å utføre en DNA-analyse av håret. Det har gitt oss svar på hvilke sykdommer komponisten led av og hva som forårsaket hans hørselstap.
Samtidig er dette en engasjerende beretning om hva som skjedde med Ferdinand Hiller og hans etterkommere. Den foteller om hvordan hårlokken kom i hendene på en dansk lege som sammen med andre landsmenn tok del i en heltemodig aksjon for å redde jøder under krigen. I denne boken veves historiske begivenheter, musikk og høyteknologisk etterforskning inn i hverandre . en henrivende fortelling om mysteriet Beethoven!

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2000