Musikkliv og musikkpolitikk

en utredning om musikkensemblene i Norge

Kulturrådet 2008 Heftet

Boka beskriver det frie musikklivet i Norge på 2000-tallet. Den gir et innblikk i virksomheten til orkestre, ensembler og band innenfor alle musikksjangere, både når det gjelder kunstnerisk orientering, organisering og økonomi. Den tar også for seg de kulturpolitiske virkemidlene som rettes mot dette feltet, med hovedvekt på Kulturrådets støtteordninger.

Musikkliv og musikkpolitikk beskriver det frie musikklivet i Norge på 2000-tallet: den voksende floraen av orkestre, ensembler, band og grupper innenfor alle musikksjangere. Vi får et interessant innblikk i gruppenes virksomhet og deres kunstneriske orientering, organisering og økonomi. Likeledes beskrives og vurderes det komplekse apparatet av kulturpolitiske virkemidler som retter seg mot feltet, først og fremst Kulturrådets støtteordninger.
Boka gir en introduksjon til musikklivet og musikkpolitikken for studenter og forskere innenfor kulturfeltet så vel som for den kulturinteresserte allmennheten.
Jørgen Langdalen er postdoc-stipendiat ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han har operahistorie som spesialfelt og har arbeidet med utredninger og evalueringer innenfor norsk kulturliv og kulturpolitikk i mange år.

Forlag Kulturrådet

Utgivelsesår 2008