Musikkfaget på ungdomstrinnet

en invitasjon til mestring

av (forfatter), Stine Skipnes (illustratør), John Christian Nygård (illustratør), Nils Lorentsen (illustratør), Anne Kristine Bastholm (illustratør) og David Kinsella (illustratør).

Fagbokforlaget 2013 Heftet

Tenk deg en musikkundervisning i ungdomsskolen som gir elevene sterk mestringsfølelse, og som skaper trivsel, dannelse og rause holdninger. Tenk deg videre at den samme undervisningen er tilnærmet frustrasjonsfri for lærerne, og at de slåss om å få flest mulig timer i dette faget. Med Kippermo-modellen har Bjørn Johnsen skapt en modell for undervisning som har gjort det mulig å oppnå en slik situasjon. Boka fokuserer på hvordan god musikkundervisning kan bygges opp gjennom å ha gode undervisningsplaner, ivareta den enkelte elev og skape en skoleidentitet. Musikk skal være et utøvende fag. Målgruppen for denne boka er framtidige musikklærere og lærere i musikk på ungdomstrinnet. Boka er også rettet inn mot faget produksjon for sal og scene. Kippermoen ungdomsskole er den skolen i landet som er nominert flest ganger til Kunnskapsdepartementets pris Gullsekken i kategorien beste skole i kultur. Bjørn Johnsen har skrevet flere bøker og har også komponert og gitt ut musikk. I sin yrkeskarriere er det likevel som musikkpedagog han har virket mest. Han er lektor med allmennlærerutdannelse, han har studert samfunnsvitenskap, og han har en mastergrad i musikkvitenskap. «Boka danner grunnlaget for en bedre musikkundervisning.»

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2013