Mushaga Bakenga

drømmen og skyggen : en historie om flukt, mirakler og fotballens råskap

Vigmostad Bjørke 2024 Innbundet

Mushaga Bakenga har fått erfare både de glamorøse og de brutale sidene i fotballens verden. Som bråmoden spiss med unike målferdigheter ble han som 17-åring tatt inn i stallen til Rosenborg og Norges U21-landslag. Han ble utropt til et av landets største talenter. Slik startet en fantastisk karriere i internasjonale storklubber, men også harde møter med kynismen og det ekstreme presset i toppfotballen - og med rasismen som fortsatt lever i det norske samfunnet.
Fotballen begynte egentlig som et fristed for Bakenga da han og familien ble drevet på flukt gjennom et krigsrammet Kongo på midten av 1990-tallet. I boken forteller Bakenga historien om livet i Kongo og om sin onkel, lege og fredsprisvinner Denis Mukwege. Han har inspirert Bakenga til å starte en skole i Kongo for utsatte og sårbare barn.
Drømmen og skyggen er en annerledes fotballbiografi. Den er skrevet i samarbeid med den kritikerroste forfatteren Eivind Hofstad Evjemo. Det er en fortelling om en fotballspiller som bryr seg om langt mer enn sin egen karriere - og en unik innsidehistorie fra toppfotballen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2024