Museum

en kulturhistorie

Pax 2009 Innbundet

Boken tar for seg norsk museumshistorie. En gang formidlet museene enkle fortellinger om nasjonen, folket og historiens gang, mens de i dag er en del av en omfattende kulturindustri og må konkurrerer med andre aktører om publikums oppmerksomhet. Boken drøfter museets rolle som kulturbærende institusjon. Har litteraturliste og register.

En gang formidlet museene enkle, samlende fortellinger om nasjonen, folket og historiens gang. I dag er museene del av en omfattende kulturindustri, der mange medier og aktører konkurrerer om oppmerksomheten. Det finnes museer for det meste: fra kunstverk til melkekartonger, fra maskiner til leketøy - og ikke minst av svært ulik størrelse - fra hele bygningsmiljøer til sommerfugler og insekter. Hva er det viktig å bevare, og hvorfor? Anne Eriksen presenterer norsk museumshistorie, og drøfter museets rolle som kulturbærende institusjon. Museene reflekterer ikke bare sin egen historie - i et videre perspektiv vil de også være deler av en større kunnskapshistorie: De gjenspeiler samfunnets verdier og tenkemåter, og viser hvordan idealer for kunnskap og organisering av kunnskap har forandret seg over tid.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009