Omtale fra forlaget
Denne boka viser hvordan elever og lærere kan bli gode fortellere, og hvordan man kan bruke muntlige fortellinger i klasserommet. Målet er å engasjere elevenes fantasi og følelser, styrke deres indre beredskap og bidra til utvikling av literacy i bred forstand. Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020.
Boka har tre deler: 1) Hvorfor det virker å arbeide med fortellinger; 2) Hva elevene kan lære av å arbeide med fortellinger og 3) Hvordan man kan arbeide med muntlige fortellinger.
Den muntlige fortellingen har lange tradisjoner i grunnskolen, men blir av mange norsklærere sett på som en koseaktivitet som må vike for mer eksplisitt skriftspråkopplæring. Mange er derfor ikke klar over hvilket enormt potensial den muntlige fortellingen har for å utvikle barn og unges tekst- og tolkningskompetanse, hånd i hånd med livsmestring og danning.
Boka passer for lærerstudenter og for lærere som ønsker inspirasjon til undervisningen. Den er også aktuell for andre som arbeider med barn og unge, eller som vil vite mer om hva muntlige fortellinger kan bety for å utvikle tanke, språk og livsmot.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2021
Format E-bok
ISBN13 9788202716189
EAN 9788202716189
Språk Bokmål
Sider 163
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket