Omtale fra forlaget
Denne boken handler om hvordan vi kan forstå barn, unge og voksne med multifunksjonshemming eller omfattende funksjonsnedsettelser og bidra til å øke livskvaliteten på alle deres arenaer. Forfatterne viser hvordan livsutfoldelse og læring kan vektlegges i barnehage, skole, bolig og i helse- og velferdstjenestene. De bidrar med både et teoretisk og et filosofisk grunnlag for arbeidet, konkrete erfaringer og praksisnær kunnskap. I denne 2. utgaven er alle kapitlene oppdatert med særlig vekt på grunnleggende menneskerettigheter og CRPD, i tillegg til aktuell lovgiving og forskning. Et nytt kapittel «Å være aktør i eget liv», som omhandler aktørskap, beslutningsstøtte og selvbestemmelse, er også kommet til i denne utgaven. Boken retter seg særlig mot tjenesteytere i skoleverk og i helse- og velferdstjenester som yter tjenester til barn, unge og voksne personer med multifunksjonshemming eller omfattende funksjonsnedsettelser. I tillegg er boken aktuell for studenter på vernepleierutdanninger eller andre helse- og sosialfaglige, pedagogiske eller spesialpedagogiske utdanninger. Bokas redaktører er Turid Horgen, Knut Slåtta og Anita Gjermestad. Øvrige bidragsytere er Eirik Dahl, Maja Galaasen, Herlaug Hjelmbrekke, Karl Jacobsen, John-Ingvard Kristiansen, Mette Løvås, Steinar Nevland, Synne N. Skarsaune, Sissel Sollied og Espen Ursin.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2021
Format E-bok
ISBN13 9788215053639
EAN 9788215053639
Språk Bokmål
Sider 310
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket