Motstand

artikler i Dagbladet 1930-1945

av (forfatter) og Jan Erik Vold (redaktør).

Transit 2006 Innbundet

Boka inneholder artikler trykket i Dagbladet, i perioden 1930-1945. Forfatteren skrev politiske artikler med skarp antinazistisk penn, både innenriks og som korrespondent ute i Europa. Med politiske tegninger av Dagblad-satirikeren Ragnvald Blix, avisforsider i perioden fram mot krigsutbruddet, og komplett verkliste over forfatterens publikasjoner. Har personregister.

"Så var det fordi de ikke ville vite". Dagbladets utenriksredaktør Ragnar Vold (1906-1967) er en av de sterkeste politiske skribenter i moderne norske presse. Han varslet om den nazistiske fare i reportasje-boken Tyskland marsjerer allerede så tidlig som i 1934. Da hadde han som freelancer skrevet en mengde reportasjer fra Hitler-Tyskland, som gjorde at han måtte flykte fra Berlin. For første gang foreligger et bredt utvalg av Ragnar Volds politiske artikler samlet i bokform, utstyrt med et omfattende etterord av sønnen Jan Erik Vold. I tillegg til en bografisk skisse over farens journalistiske karriere, gir det også et nært portrett av en varm og sterk personlighet. Norsk presse var meget unnfallende overfor Hitlers regime i Tyskland og Ragnar Vold var temmelige alene i sin absolutte klarhet. Hans avis ble kalt "Krigsropet". Nic Stang sa: "Hva Dagbladet betyd-de for den antifascistiske fronten, kan neppe overvurderes." Først med boken Motstand blir det klart i hvilken grad dette Dagbladet var preget av Ragnar Volds penn. Knut Hamsun skriver i 1935: "Det er bare Lurv som er efter mig I Dagbladet, jeg bryr mig ikke Spor om det. Det er denne skitne Ragnar Vold". Arne Skouen kalte ham: "norsk presses ubestridt ledende anti-nazistiske penn gjennom hele tredvetallet". Ragnar Volds diktum: "Terror underveis blir terror ved veis ende".

Forlag Transit

Utgivelsesår 2006