Omtale fra forlaget
Hvordan kan profesjonelle hjelpere utvikle både faglig dyktighet og personlig klokskap i møte med andres sårbarhet – uten å brenne ut, miste retning eller stivne i praksis?
Mot til å lære utforsker sammenhengen mellom faglig utvikling og personlig modning i hjelperrollen. Med utgangspunkt i forskning, lang klinisk erfaring og samtaler med hjelpere fra en rekke profesjoner – psykologer, sykepleiere, leger, sosionomer, barnevernspedagoger og psykomotoriske fysioterapeuter – drøfter forfatteren hvordan vi kan styrke emosjonell robusthet, selvmedfølelse og refleksiv praksis i møte med komplekse arbeidskrav.
Boken kombinerer forskningsbasert kunnskap med fortellinger, eksempler og refleksjonsspørsmål som egner seg godt for undervisning, veiledning og selvutvikling i praksisfeltet. Den henvender seg både til studenter i helse- og sosialfagutdanninger, og til erfarne hjelpere som søker fornyelse og dypere innsikt i yrkesrollen.
Mot til å lære er et viktig faglig og litterært bidrag til den voksende samtalen om hva som kreves for å bevare menneskelighet og mening i hjelperyrkene – og for å bygge en profesjonell identitet som varer livet ut.
Per-Einar Binder er professor i klinisk psykologi ved Universitetet i Bergen. Han er psykoterapeut og forsker på vekst og endringsprosesser, og har skrevet bøker om identitet og eksistensielle temaer.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2025
Format E-bok
ISBN13 9788245059984
EAN 9788245059984
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket