Mot Europa

fortellingen om et nølende Norge

Origami forlag 2014 Innbundet

«Tilhører Norge egentlig Vest-Europa?» Slik begynner historien om et nølende Norge på konferansen for gjenoppbyggingen av Europa etter andre verdenskrig. Fra 1905 til 1994 har Norge motsatt seg det meste av europeisk og internasjonalt samarbeid. Hadde Norges syn vunnet frem, ville ikke verden sett ut som den gjør i dag. Mot Europa viser hvor lite vi visste i 1994 om hvordan eu og eøs ville fungere. Boken tar med leseren inn i hemmelige politiske forhandlinger mellom eu og Norge og gir eksempler på hvordan norske interesser fremmes i Brussel. Til slutt ser boken på Europas utfordringer og hva de betyr for Norge. Dette er Paal J. Frisvolds bidrag til en fornyet debatt om Norges forhold til EU, EØS og Europa, 20 år etter folkeavstemningen i 1994.

OM BOKEN
«Vi trenger en levende og aktiv debatt om Norges forhold til Europa. Paal Frisvolds bok bidrar til dette.»
Vidar Helgesen, europaminister

«Frisvolds bok gir et innblikk eøs-avtalens hverdag. Den gir økt innsikt og oppmuntrer til mer Europa-debatt. Vi trenger begge deler.»
Karen Helene Ulltveit-Moe, professor ved Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo

«Få veit meir om vårt forhold til EU enn Paal Frisvold. Og få er meir utolmodige for at vi snart skal ta vår rettmessige plass rundt det europeiske bordet. Måtte han sleppe å vente lenge.»
Sveinung Rotevatn, stortingsrepresentant og tidligere leder i Unge Venstre

«Innsiktsfullt om utenforlandet Norge. Frisvold har skrevet en fascinerende bok
om Norges tilværelse utenfor EU.»
Terje Svabø, journalist og tidligere programleder

«Paal Frisvolds kunnskap om EUs klima- og energipolitikk, foruten brede nettverk i Brussel, har vært helt uvurderlig for å bygge opp Bellonas innflytelse i Europa.»
Frederic Hauge, leder av Miljøstiftelsen Bellona

Forlag Origami forlag