Mot en ny maktutredning

av (forfatter), Fredrik Engelstad (forfatter), Siri Meyer (forfatter), Per Selle (forfatter) og Hege Skjeie (forfatter).

Ad Notam Gyldendal 1999 Heftet

En ny makt- og demokratiutredning skal belyse folkestyrets vilkår under endrede betingelser. I denne boken gjør den oppnevnte forskergruppen rede for noen av sine perspektiver og utgangspunkter, samlet og hver for seg. Stortingets mandat og forskergruppens egen rammeplan er med i boka.

Med en fellesbok i startfasen inviterer forskergruppen til en diskusjon om prioriteringer og perspektiver på makt og demokrati i Norge. Norsk politikk og samfunnsliv har gjennomgått store endringer siden den forrige offisielle maktutredningen i 1970-årene. Internasjonaliseringen har bidratt til å omforme samfunnet både innenfra og utenfra. Den offentlige politikken, forholdet mellom statsorganene og mellom stat, marked og organisasjonsliv er vesentlig endret. Mediesituasjonen er en annen, teknologien utviklet, og likestillingsprosessene sentrale både offentlig og privat. Identiteter og forståelsesformer har tatt nye retninger. En ny makt- og demokratiutredning skal belyse folkestyrets vilkår under endrede betingelser. I denne boka gjør den oppnevnte forskergruppen rede for noen av sine perspektiver og utgangspunkter, samlet og hver for seg. Stortingets mandat og forskergruppens egen rammeplan er med i boka.

Forlag Ad Notam Gyldendal

Utgivelsesår 1999