Morandis rom

Gyldendal 2000 Innbundet

Giorgio Morandi, som levde i Bologna fra 1890 til 1964, malte over tusen stilleben. Ikke lenge etter hans død går en ung mann innom en utstilling av Morandis bilder på Nationalgalleriet i Oslo og blir straks så grepet at han bestemmer seg for å male slike bilder selv. I Bologna året etter treffer han kvinnen han kommer til å leve sammen med en kort og intens tid, inntil hans egen malervirksomhet bryter sammen. Et kvart århundre senere, da han holder på å miste fotfestet for alvor, kommer et brev fra henne, stemplet Bologna. Han drar igjen og begynner å lete etter kvinnen. Samtidig kommer han stadig nærmere mennesket Morandi. Hvem var han egentlig? Hvorfor malte han ikke mennesker?

Som kunststudent blir den norske kunststudenten Alf Bakke fascinert av den italienske stillebensmaleren Giorgio Morandis bilder, og under en studiereise med Roma som mål forlater han sine medstudenter i Bologna for å oppsøke Morandis steder og bilder. Tilbake i Oslo oppsøkes han uventet av Livia, en ung kvinne han kom i kontakt med i Bologna, og et intenst kjærlighetsforhold utvikles mellom de to, inntil hun plutselig en dag forlater ham. Tjuefem år senere finner han en skissebok han glemte igjen i Bologna i posten, med Livias håndskrift på konvolutten. Han reiser tilbake til Bologna, i håp om å finne Livia, og for å tre inn i Morandis rom på ny. Gjennom Alf Bakkes innlevelse i maleren Morandis liv og kunst gir Bård Isdahl i Morandis rom en rik fremstilling av en sentral og særpreget 1900-tallskunstners skjebne, samtidig som romanen tematiserer forholdet mellom kunst og liv. Bård Isdahl (f. 1946) debuterte i 1970 med en diktsamling. Morandis rom er hans andre roman.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205273009