Molo

norskekystens mektige beskyttere

Jæren forlag 2023 Innbundet

Når storhavet byr opp til dans, er det moloene som holder de store bølgene i sjakk. Det er moloene som hindrer at båter og bebyggelse blir knust til pinneved, som gjør at kystsamfunn kan holde ut. Moloen er bølgebryteren som tar kampen opp med selveste storhavet - den som holder havet ute og troen oppe.

Moloer som kunne gi god havn for fiskeflåten og ly mot storhavet, var avgjørende for om utvær og andre lokalsamfunn langs norskekysten kunne overleve. Uten moloer ville mange steder vært avfolket, kartet over norskekysten ville sett annerledes ut. Derfor har alle som bor langs kysten et sterkt forhold til sin molo.

Praktboken «Molo» tar leserne med på en opplevelsesrik reise langs hele norskekysten, fra havn til havn - helt fra Øst-Finnmark til svenskegrensen. I tekst og bilder forteller forfatter og fotograf Trond J. Hansen historien om hvordan moloene ble bygget og hvordan det påvirket samfunnene langs kysten. Det er også historien om stor ingeniørkunst, om slit og en evig kamp mot elementene.

Boken «Molo» er en praktbok med storslåtte bilder fra alle årstider og tatt under forskjellige lysforhold, og boken er også rikt illustrert med dronebilder. Det er ikke bare historien om mo- loer, det er historien om hele kysten vår.

Trond J. Hansen har tidligere gitt ut praktbøkene «Naust» og «Kirkene på kysten».

Forlag Jæren forlag

Utgivelsesår 2023