Modum og Sigdal under andre verdenskrig

E-forlag 2020 Innbundet

I denne boka blir vi tatt med tilbake til de skjebnesvangre årene da bygdene våre i likhet med resten av landet var ufritt, okkupert og rettsløst. Vi får et innblikk i forholdene som generasjonene foran oss levde under da de måtte ta standpunkt til om de ville godta førerstyre og diktatur, eller om de de ville kjempe for frihet og demokrati.
Mange av fortellingene i boka er fortalt før, men her blir historiene fra bygdene våre for første gang satt inn i en kontekst og i en sammenheng. Boka inneholder også mange nye fortellinger, om dramatiske hendelser og viktige personer som til nå har vært gjemt dypt inne i glemmeboka. Forfatteren har ved å oppsøke kildene, i samtaler med de som deltok på begge sider i krigen i Modum og Sigdal, og ved å grave i arkivene avdekket viktige hendelser som tidligere ikke har vært kjent. Andre tidligere fastslåtte sannheter må revideres når nye opplysninger kommer for dagen.
Blant de mer enn 500 fotografiene fra krigen og som gjengis i boka har mange ikke vært publisert tidligere og viser hvordan sigdølinger, skotselvinger og moinger hver på sin måte kom seg gjennom de vanskelige årene med knapphet på det meste som vi i dag tar som selvfølgeligheter.

Forlag E-forlag

Utgivelsesår 2020