Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Både i Danmark og Norge har nye styringsideer som betegnes som New Public Management (NPM) blitt mer og mer vanlig i offentlig sektor. Boka ser på hvordan NPM har materialisert seg i Norge og Danmark. Den gir en bakgrunn og ei teoretisk ramme for moderniseringa av offentlig sektor, ser på marked og konkurranse, det ledelsesmessige perspektivet og utfordringer og kompetansebehov i framtida. Har litteraturlister.
Omtale fra forlaget
.For å sikre velferden må offentlig sektor styrkes. Derfor må den fornyes. Offentlig sektor skal tjene alle. Men den kan ikke gjøre alt., sa statsminister Jens Stoltenberg i sin tiltredelseserklæring. I Iøpet av de siste tyve årene har regjeringene i Norge og -Danmark eksperimentert med organisering, produksjon og levering av offentlige tjenester. Løsninger som Norge og Danmark velger for å håndtere styringsuttordringene i offentlig sektor, har hatt og har stor likhet med de oppskriftene andre land har satset på. Vi kan snakke om spredning og kopiering når det gjelder de nye styringsideene i det som betegnes som New Public Management (NPM) med mer vekt på marked, konkurranse, entreprenøraktig ledelse, måling av resultater, brukerfokus, servicestandarder, forbedret økonomistyring og rapportering. Modernisering er altså blitt credoet. New Public Management er løsningen.
I denne boken er vi opptatt av hvordan New Public Management har materialisert seg i Norge og Danmark. Det gjør vi først og fremst ved å beskrive en rekke aktuelle temaer. En rekke av disse temaene belyses gjennom cases som har sitt utspring i forskning som forfatterne av denne boken har vært engasjert i. Vi har valgt en tilnærming i boken som skal gi overblikk og innblikk i .state of the art. når det gjelder NPMs grep på Norge og Danmark.
Boken er inndelt i fire deler:
Del I: Modernisering av offentlig sektor- bakgrunn og teoretisk ramme
Del II: Det økonomiske perspektiv - marked og konkurranse
Del III: Det ledelsesmessige perspektiv - erfaringer og konsekvenser
Del IV: Framtida - uttordringer og kompetansebehov
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788251839761
EAN 9788251839761
Språk Bokmål Flerspråklig Dansk
Sider 338
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket