Moderne dydsetik

arven fra Aristoteles

Aarhus universitetsforl. 2008 Heftet

Boken gjennomgår sentrale temaer i dydsetikken som karakter, dyd og det gode liv, samt sentrale tenkere som Philippa Foot, Martha Nussbaum og John McDowell. Boken kobler dessuten teorien med vår hverdag, og viser hvordan dydsetikken er en fruktbar teori både i forhold til dagligdagse problemer med barneoppdragelse og moralske dilemmaer og i forhold til fag som pedagogikk, psykologi og legevitenskap. Med litteraturliste og register.

Dydsetik indtager en speciel plads på scenen for nutidig moralfilosofi idet den danner rammen om den første vestlige, filosofiske etik, som man finder i den klassiske græske tænkning, men samtidig har dydsetikken inden for filosofien været marginaliseret i århundreder, og den er først trådt i karakter igen som en selvstændig teori fra midten af det 20. årh. Bogen gennemgår centrale temaer i dydsetikken som karakter, dyd og det gode liv samt centrale tænkere som Hannah Arendt, Martha Nussbaum og John McDowell. Bogen kobler desuden teorien med vores hverdag og viser, hvordan den er en frugtbar både i forhold til fag som pædagogik, psykologi og lægevidenskab og i forhold til fx problemer med børneopdragelse.

Forlag Aarhus universitetsforl.

Utgivelsesår 2008