Modermordet

om sykepleie, kjønn og kultur

Universitetsforlaget 2001 Heftet

Boka tar for seg den tause alliansen mellom det kvinnelige og omsorg. Eksemplene er hentet fra sykepleiens historie. Boka presenterer dessuten menns erfaringer og refleksjoner rundt det å være mann i en kvinnesomsorgsverden. Har litteraturliste.

Inspirert av blant annet Bourdieu, Foucault, Ziehe og Kari Martinsen er bokens forfatter på leting etter svar på de kulturelle røttene til den tause alliansen mellom det kvinnelige og omsorg. Eksemplene er hentet fra sykepleiens historie. Han viser at denne selvfølgelige alliansen mellom omsorg og det kvinnelige brytes når vi nærmer oss vår egen tid. Slik mister omsorgsprofesjonene sitt selvvalgte kulturelle rekrutteringsgrunnlag. Han problematiserer tendensen vi ser til å kompensere for den brutte alliansen gjennom forsøk på å vektlegge fagets klassiske omsorgstradisjon.
Omsorg for barn, syke og gamle assosieres automatisk til kvinner. Det er så tette og selvskrevne kulturhistoriske forbindelser mellom det kvinnelige og omsorgsprofesjonenes mor, sykepleien, at vi tar det for gitt at unge kvinner også i fremtiden vil stille sitt liv tl rådighet for dem som er avhengig av bistand. Men de dyptgripende endringene i kvinners liv de siste 40 årene har ført til at stadig flere unge kvinner velger seg bort fra de tradisjonelle kvinneyrkene. Dagens unge kvinner erobrer i stadig større omfang yrker som tidligere var dominert av menn: juss, psykologi, medisin, humanistiske fag og samfunnsfag, uten at menn i tilsvarende grad erobrer de tradisjonelle kvinnedomenene. Dette skjer samtidig med at behoved for omsorgstjenester øker, og dermed står vi overfor en kulturell krise som ikke kan løses med penger, hevder forfatteren.
Boken presenterer dessuten menns erfaringer og refleksjoner rundt det å være mann i en kvinneomsorgsverden. I rollen som kikker og deltakende observatør, løfter forfatteren frem personlige erfaringer med kvinnekulturen. Gjennom denne distansen uttrykker han perspektiver på forholdet mellom kultur, kjønn og sykepleie som ikke tidligere er blitt formulert.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2001