Mobbing og harde personkonflikter

helsefarlig samspill på arbeidsplassen

av (forfatter), Bjørn Inge Raknes (forfatter), Stig Berge Matthiesen (forfatter) og Odd H. Hellesøy (forfatter).

Sigma forl. 1994 Heftet

Boken første del viser hvor utbredt mobbing og trakassering er på norske arbeidsplasser, på hvilke arbeidsplasser mobbing foregår, hvem det er som mobber, og hvilke konsekvenser mobbing har for individ og organisasjon. Bokens andre del beslyser årsakene til at mobbing og harde personkonflikter oppstår og utvikler seg. I den siste delen av boken diskuteres forebygging og tiltak mot mobbing. Har litteraturliste.

Ved hjelp av forskningsresultater og erfaringer fra praktisk lonsultarbeid tar forfatterne opp utbredelse, konsekvenser, årsaker, tiltak og forebygging ab mobbing og harde personkonflikter i norsk arbeidsliv. Bokens første del viser hvor utbredt mobbing og trakassering er på norske arbeidsplasser, på hvilke arbeidsplasser mobbing foregår, hvem det er som mobber, og hvike konsekvenser mobbing har for individ og organisasjon. Bokens andre del belyser årsakene til at mobbing og harde personkonflikter oppstår og utvikler seg. Det legges stor vekt på å beskrive hvordan og hvorfor konflikter og uoverensstemmelser kan utvikle seg til mobbing og trakassering i en arbeidsgruppe. I den siste delen av boken diskuteres forebygging og tiltak mot mobbing og harde personkonflikter. Strategier fpr å forebygge alvorlige personkonflikter og utvikle et positivt arbeidsmiljø presenteres, sammen med mer konkrete råd om hvordan slike saker bør håndteres.

Forlag Sigma forl.

Utgivelsesår 1994