Mitt sårede hjerte

Lilli Jahns liv 1900-1944

av (forfatter) og Eivind Lilleskjæret (gjendikter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Lilli Jahn vokser opp i en velhavende jødisk familie i Köln. Hun gifter seg med protestanten Ernst Jahn, og de får fem barn sammen. Men langsomt forgifter nazismen familielivet. Ernst klarer ikke å motstå presset, og skiller seg fra Lilly i 1942. Dermed er Lilly overlatt til NS-regimet, og hun blir snart arrestert. Barna må klare seg alene i krigshverdagen, og hundrevis av brev forteller om morens og barnas fortvilte kamp for å holde kontakt. Med litteraturliste og navnefortegnelse.

Mitt sårede hjerte er et vitnesbyrd fra en usedvanlig kvinne. Den er også noe så sjelden som en øyenvitneskildring om nazismens fremvekst og konsekvenser . fra en av dem som ikke overlevde. Lilli Jahn vokser opp i en velhavende jødisk familie i Köln i begynnelsen av forrige århundre. Tidlig på 1920-tallet studerer hun medisin, går på konserter og i teater. Gjennom studiene møter hun sin kommende ektemann, den protestantiske Ernst Jahn. De gifter seg, og Lilli setter i løpet av de neste årene fem barn til verden. Langsomt forgifter nazismen familielivet. Ernst klarer ikke å motstå presset, og skiller seg fra Lilli i 1942. Dermed er Lilli overlatt til NS-regimet og blir snart arrestert. Barna må klare seg alene i krigshverdagen. Hundrevis av brev vitner om morens og barnas fortvilte kamp. Gang på gang klarer Lilli å smugle brev ut fra fangeleiren. Også barna skriver uavbrutt. Men krigen går sin nådeløse gang: Barnas hjem i Kassel blir bombet sønder og sammen, Lilli Jahn dør i Auschwitz i 1944.OM FORFATTERENMartin Doerry, født 1955, er barnebarn av Lilli Jahn. Han arbeider som stedfortredende sjefredaktør i Der Spiegel.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205314573