Mitt navn er Knoph

av (forfatter) og Jan Ø. Wiig (oppleser).

Grappa musikkforl. 2006 CD

Handlingen i denne kriminalromanen foregår i Kristiania, og hovedpersonen er en smart forretningsmann som gjør et helt uforståelig og unødvendig underslag.

OLAF BULL (1883-1933) var først og fremst en fremragende lyriker. Allerede med debutsamlingen "Digte" fra 1909 vakte han sterk oppsikt. Kritikerne var begeistret, og berømmet han for hans kresenhet, formsikkerhet og psykologiske innsikt. Han var også en kjærlighetens dikter, og hans dikt "Metope" fra samlingen av samme navn er utvilsomt et av de beste kjærlighetsdikt som er skrevet. Bull var en sterk kandidat til Nobelprisen i 1928 da Sigrid Undset fikk den. "Mitt navn er Knoph" er Bulls eneste roman, men det er ikke den eneste grunnen til at den bør oppleves. Den spennende historien om en smart forretningsmann som gjør et uforståelig og unødvendig underslag, og om et mord, er, i følge André Bjerke, den første virkelig gjennomkomponerte norske kriminalroman. Lest av: Jan Ø. Wiig

Forlag Grappa musikkforl.

Utgivelsesår 2006