Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren skriver om barn og unges reaksjon på seksuelle overgrep. I boken beskriver hun det å ikke kunne sette ord på følelser og opplevelser. Hun fokuserer på barns atferd og det å kunne tolke de ordløse handlingene, den nonverbale kommunikasjon i skolen og barnehagen. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Barn og unge reagerer på seksuelle overgrep. De viser sine følelser, sin aggresjon eller fortvilelse gjennom kroppsspråk, handlinger og vegringer. Boken formidler kunnskap som gjør det mulig for lærere i skole og barnehage å gjenkjenne reaksjonsformer som forekommer blant seksuelt misbrukte barn. Forståelse av nonverbal kommunikasjon står sentralt. Reaksjoner på seksuelle overgrep kan være utagering, vold og overgrepsatferd. Noen blir pyromaner. Mange fungerer dårlig sosialt, og angst og utrygghet er vanlig forekommende. Boken formidler også kunnskap som gjør det mulig å se de barna som blir stille og innadvendte. Om reaksjoner på seksuelle overgrep blir oversett eller ikke forstått, kan barn bli utsatt for tiltak som forsterker den uønskete atferden. Gjennom kunnskap om barn og unges reaksjonsmønster er det mulig å fremme en positiv vekst og utvikling og dempe uønsket atferd. Gro Breidvik er cand.polit. med hovedfag i pedagogikk. Hovedfagsoppgaven handlet om at gutter som er utsatt for seksuelle overgrep ofte er et skjult problem i skolen. I fagkretsen har hun sosiologi og sosialpedagogikk, og hun har spesiallærerkompetanse. Gro Breidevik har arbeideet som lærer i modningsklasser, hjelpeklasser, fremmedspråklige klasser og ved en observasjonsklinikk. Hun har også arbeidet med enkeltelever innen barne- og ungdomspsykiatrien. Nærmere ti års erfaring fra fengselsundervisning som lærer og skoleleder, og senere som lærer og rektor ved en skole tilknyttet et behandlingshjem, gir en solid erfaringsbakgrunn for forståelse av nonverbale reaksjonsformer hos barn og unge.
Forlag Sigma forl.
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788279160199
EAN 9788279160199
Språk Bokmål
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketBarnet, som blir misbrukt i sitt eget hjem, har ikke mulighet til å komme seg unna overgrepene. Hjemmet, som skulle være et trygt sted, er blitt et utrygt sted. Barnet har sin tilhørighet der.
I barnets verden finnes ikke noe alternativ til hjemmet.
Det er viktig å huske på at det alltid er den voksne eller den som dominerer over den andre som har det hele og fulle ansvar for handlingene.
Når voksne har ansvar for å ta vare på barn skal de ikke bruke dem verken følelsesmessig, fysisk eller seksuelt. Barn skal i prinsippet ha ubetinget omsorg fra den voksne inntil de kan greie seg selv. Denne omsorgen skal ideelt sett være helt fri for betingelser. Barn skal ikke behøve å gjengjelde omsorgen på noe vis.
Barnehagen og skolen har en hovedoppgave når det gjelder å styrke barnas egenverd, bygge opp deres selvtillit og gi dem et positivt selvbilde.
Seksuelle overgrep handler om maktmisbruk, uansett hvilken tilnærming overgriper bruker, og uavhengig av alder og kjønn på overgriperen.
2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket