Mine folk

fantastiske historier om folk som tilfeldigvis er i slekt

Nordmøre museum 2017 Innbundet

Sagt om boka «Mine folk» av Odd W. Williamsen:
-Gjennom en tusenårig tidsperiode tar han oss med gjennom historiske hendelser i inn- og utland fortalt på en interessant og levende måte. Det artige er at alle sentrale personer som er omtalt i boka, er folk som finnes i hans egne slektstavler, som direkte eller indirekte er i slekt med ham. På den måten trer de fram som rollemodeller i vår egen felles historie. (...)
Her fins 46 tidsbilder som fordeler seg over århundra, med hele 17 historier fra 1600-tallet. Alle disse tidsbilda gir oss en solid innsikt i ulike sider av samfunnet vårt. (...) Mange av disse historiene foregår i Kristiansund og omlandet ellers her på Nordmøre. Det gjør at man som leser, kjenner seg igjen og føler at dette har også mine forfedre her på Nordmøre vært en del av, sjøl om jeg ikke er i direkte slekt med alle sammen. - Jonny Lyngstad.

-Boka er verkeleg eit funn, og eg har hatt stor glede av å lese henne. - Ottar Roaldset

-Ideen bak boka er jo glimrende, og det ligger jo et imponerende arbeid bak gjennomføringen. Du går grundig til verks, men det blir likevel lettlest, med plass til humor og musikk! - Helen Halse

-Utrolig mange fortellinger. Imponerende og morsomt. - Knut Kjeldstadli

-Dette er den ideelle litteratur for slike som meg! - Bernt G. Bøe

-Odd Williamsen har gjennom sitt virke i Nordmøre Museum kommet med flere bøker. Denne gangen streifer han innom slektsforskersjangeren, men den blir bare en bakgrunn og en del av motivasjonen: Det er selve historiene han har vært ute etter. - Eilif Odde i TK

-«Mine folk» var fantastisk lesning, det skal være sikkert! - Jørgen Strand

-Man trenger ikke være nordmøring for å lese boka. Dette bør ha generell interesse. - Knut Lillebakk i Romsdals Budstikke.

-«Mine Folk» har gitt meg mange kveldstimer med morsom lesning om forholdene i Kristiansund og Nordmørsbygdene i tidligere tider. - Per Blichfeldt, Tønsberg

Forlag Nordmøre museum

Utgivelsesår 2017

Serie Nordmøre museums skrifter (7)

Omtalt sted Nordmøre