Mindfulness

Manual til træning i bevidst nærvær

av (forfatter), Louise Kronstrand - Nielsen (forfatter) og Jacob Piet (forfatter).

Hans Reitzels forlag 2010

Forlag Hans Reitzels forlag

Språk Dansk

En rejse på 1000 mil begynder med det første skridt.

Mindfulness betyder at være opmærksom på en særlig måde: bevidst, i det nuværende øjeblik og uden at dømme. ( sitat: Jon Kabat - Zinn)

For det meste er vi ikke i opmærksom kontakt med vores åndedræt. Der er der bare. Men når vi bevidst vælger at blive opmærksomme på åndedrættet, kan det anvendes som et redskab til at komme i kontakt med os selv. Det kan virke som et anker, der giver stabilitet og centrering i krop og sind. For at gøre det, er det ikke nødvendigt at kontrollere åndedrættet. Vi skal blot bemærke og observere det naturlige åndedræt og lære det at kende. Som en god ven. Alt, hvad der er nødvendigt, er at lægge mærke til åndedrettet, iagttage det på en afslappet måde og mærke det med en fornemmelse af åpenhed og interesse.

Man kan sammenligne mindfulness med at køre i en gammel bil, hvor gearskiftet er blevet slidt på en uhensiktsmæssig måde. Når man ikke er opmærksom på det, glider gearskiftet af gammel vane op i automatpilotgear. Det vil sige, at opmærksomhed og adferd bliver bundet til de tanker , der går gennem hovedet. Tankerne forekommer virkelige, og man mister sit nærvær. Når man træner mindfulness, træner man sin opmærksomhed, så "gearskiftet" bliver mere smidigdt. Man vil hurtigere registrere og opdage, at opmærksomheden er gledet væk, og derved lettere og mere ubesværet kunne vende tilbage til nuet, til nærværet, til det at kunne være til stede i sit liv - i stedet for å være optaget af tanker om sit liv, fantasier, dagdrømmer, bekymringer eller selvbebrejdelser.

Et andet formål med at være mindful eller nærværende er at kunne leve sit liv fuldt ud - så tankerne ikke kommer til at lukke for vigtige handlemuligheder, og tankerne om os selv ikke bliver lig med os selv. Når vi identificerer os med vores tanker, er det risiko for, at vi forveksler os selv og vores liv med et tankebillede af os selv og vores liv. Nærværet giver os muligheden for at følge vores personlige verdier, som er mere langsigtede og "vise" end vores umiddelbare tanker og idealer.