Min vei til Berlin

av (forfatter), Leo Lania (medforfatter), Lotte Holmboe (oversetter) og Haakon Homboe (oversetter).

Cappelen 1960 Innbundet

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1960

Språk Norsk

En stor politiker tidlig i karrièren.

En biografi i jegform om daværende borgermester i Vest-Berlin, fremtidens kansler i Forbundsrepublikken Tyskland, men ført i pennen av Leo Lania. Denne boken følger en intenst politisk mann fra barndommen i Lübeck, flyktningtilværelsen i Norge på 1930-tallet, videre til krigsårene i Sverige og til slutt hans karrière som politiker i etterkrigstidens Tyskland. Tidsperioden tilsvarer samtidig Brandts gradvise overgang fra venstresosialist til moderat sosialdemokrat. Brandts innadvendthet i personlige forhold blir berørt, men avvist raskt til fordel for andre temaer.

Brandt var en bemerkelsesverdig mann, som jeg møtte i 1968, men denne boken forteller ikke hele historien. Den er mer som en kampanjebiografi enn memoarene til en erfaren statsmann.
Pussig nok ble jeg i 2019 kontaktet av en mann i Tyskland som var mest opptatt av medforfatteren Leo Lania. Han hadde lest omtalen min på Goodreads.