Miljøvernet i går, i dag og i morgen

Tapir akademisk forlag 2002 Heftet

I denne boka trekkes linjene fra miljøvernets barndom i siste halvdel av 1800-tallet og fram til status i 2002. Boka drøfter ulike kriterier for en bærekraftig forvaltning av vår felles jordklode. Har referanser.

I 2002 er det 30 år siden miljøverndepartementet ble opprettet. Det er 15 år siden Verdenskommisjonen for miljø og utvikling la fram sin sluttrapport, og høsten 2002 avholder FN en ny miljø- og utviklingskonferanse i Sør-Afrika. I Miljøvernet i går, i dag og i morgen trekkes linjene fra miljøvernets barndom i siste halvdel av 1800-tallet og fram til status i 2002. Hvilke økopolitiske utfordringer står vi overfor? Boka drøfter ulike kriterier for en bærekraftig forvaltning av vår felles jordklode. Magnar Norderhaug (f. 1939) er cand.real. i biologi fra UiO (1967) og har vært engasjert i natur- og miljøvernspørsmål siden 1950-årene. Hans erfaring med arbeid innen miljøvern spenner fra lokale velforeninger til Europarådet og FNs miljøvernprogram. Han har siden 1960-årene arbeidet med økologi og miljøspørsmål ved Norsk Polarinstitutt, Miljøverndepartementet og NORAD. I dette arbeidet har han hatt anledning til å følge utviklingen av både miljøproblemene og miljøpolitikken på nært hold. Han har blant annet deltatt i FNs miljøvernkonferanse i 1972, spesialkonferansen i FN`s miljøvernprogram i 1982 og FNs miljø- og utviklingskonferanse i 1992. Norderhaug er nå instituttleder for Worldwatch Institute Norden. Han har tidligere utgitt 15 bøker om natur- og miljøvernspørsmål.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2002