Miljøbevisst og bærekraftig

vekst, fordeling og forvaltning i et samfunnsfaglig perspektiv

av (forfatter) og Ola Honningdal Grytten (forfatter).

Fagbokforlaget 2004 Heftet

Et av grunnskolens hovedmål er at elevene skal bli miljøbevisste mennesker, og denne boken forbereder lærerstudentene på å arbeide med dette. Forfatterne setter dagens problemer og mulige løsninger inn i et historisk perspektiv, og omtaler miljøets plass i skolen, økonomisk vekst, befolkningsøkning og muligheter for forvaltning av natur- og miljøressurser på en bærekraftig måte. Med sammendrag etter hvert kapittel, oppgaver, ordforklaringer, litteraturliste og register.

Det overordnede temaet i denne boken er samspillet mellom mennesker og miljø og hvordan mangelen på samspill kan føre til miljøproblemer. Forfatterne gir en innføring i den økonomihistoriske bakgrunnen for dagens miljøproblemer. Den økonomiske veksten har løst ett miljøproblem og laget to nye: Det gamle fattigdomsproblemet er avløst av et overbeskatnings- og overbelastningsproblem. Overbeskatningsproblemet består i at uttaket av naturressursene er større enn tilveksten. Denne prosessen fører til en uttapping og reduksjon i naturkapitalen. Overbelastningsproblemet består i at vi overbelaster det naturlige kretsløpet gjennom avfallsopphopning, forgiftning og genmanipulering. I sum fører dette til en ikke-bærekraftig bruk av det naturlige kretsløpet, der deler av de livsoppholdende tjenestene som jorden yter oss, ikke bare forringes, men til og med trues av ødeleggelse. Forfatterne tar også opp hvordan en kan forvalte ressursene på en bærekraftig måte. Boken avsluttes med en presentasjon av miljøemner fra de nye læreplanene. Her presenteres også en del av de didaktiske utfordringene undervisning i miljøemner fører med seg.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004