Miljø og menneske

kritiske perspektiver

av (redaktør) og Tarjei Rønnow (redaktør).

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

Mediene har lenge fôret oss med negative nyheter om jordens tilstand, godt hjulpet av miljøvernere. Forfatterne av denne boken ønsker å gi en litt annen versjon av forholdet mellom miljø og menneske. I den tro at konstruktiv kritikk ikke undergraver miljøvernet, men bidrar til å fornye og styrke det, er det i denne boken samlet et knippe kritiske innspill i den pågående miljødebatten. Med bidrag fra Bjørn Lomborg, Pedr Anker, Erling Fossen, Arne Kalland, Nils Roll-Hansen, Tarjei Rønnow og Jens Saugstad. Boken er skrevet med tanke på studenter i miljørelaterte fag ved universiteter og høgskoler, men kan også lese av alle som er interessert i miljø- og samfunnsspørsmål. Har litteraturlister.

Bør vi verne arter som ulv, bjørn og hval fordi de har symbolsk eller økologisk verdi? Trenger vi en annerledes økologisk orientert samfunnsorden? Hvor ille står det egentlig til med jordkloden? Det er ønsket om å diskutere slike spørsmål som ligger til grunn for denne boken. Mediene har lenge fôret oss med negative nyheter om jordens tilstand, godt hjulpet av miljøvernere. Forfatterne av denne boken ønsker å gi en litt annen versjon av forholdet mellom miljø og menneske. Å være pessimist og slutte seg til dommedagsprofetiene på naturens vegne er ingen nødvendighet i dag. Snarere tvert om. I den tro at konstruktiv kritikk ikke undergraver miljøvernet, men bidrar til å fornye og styrke det, er det i denne boken samlet et knippe kritiske innspill i den pågående miljødebatten. Sentralt står bidraget «Verdens sanne tilstand» av den danske forskeren i statistikk Bjørn Lomborg, som markerte et tidsskille i tenkning rundt miljø og menneske. I tillegg har også vitenskapshistoriker Peder Anker, samfunnsdebattant Erling Fossen, sosialantropolog Arne Kalland, filosof Nils Roll-Hansen, religionsviter Tarjei Rønnow og filosof Jens Saugstad bidratt i boken. Boken er skrevet med tanke på studenter i miljørelaterte fag ved universiteter og høgskoler, men kan også leses av alle som er interessert i miljø- og samfunnsspørsmål.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002