Midtøsten midt iblant oss

hvordan regimene i Iran, Egypt og Saudi-Arabia ødelegger integreringen i Europa

Gyldendal 2023 E-bok

Carl Schiøtz Wibye, forfatteren av den kritikerroste Terrorens rike, frykter fortsatt for den islamistiske fremrykningen. I Midtøsten midt iblant oss retter han - uten berøringsangst - blikket mot hvordan den påvirker våre hjemlige forhold.
Antallet muslimer i Europa nærmer seg 30 millioner. I Midtøsten er befolkningsveksten eksponentiell i mange områder. Samtidig er det knapphet på både ressurser og reformvilje. Dette har ført millioner av arbeidsløse og frustrerte unge menn på flukt mot et Europa som verken evner eller ønsker å ta dem imot.

I Midtøsten midt iblant oss beskriver Wibye hvordan særlig tre regimer - Egypt, Saudi-Arabia og Iran - vanskeliggjør integreringen av muslimer i Europa. Iranske regimetilhengere, egyptiske ekstremister og det saudiske presteskapet har stått bak en massiv propagandakampanje for radikal islam i de europeiske innvandrermiljøene. Som resultat har moskeer også i Norge aktivt motarbeidet verdier som likestilling, menneskerettigheter og demokrati.

For å være bedre rustet til en offentlig meningsutveksling, og for å kunne håndtere integreringen, trenger vi mer kunnskap om historie, tradisjoner, holdninger og kultur i Midtøsten. Midtøsten midt iblant oss er en brannfakkel av en bok, som garantert vil føre til debatt - og innsikt

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788205567061